The life and times of an anti-social intellectual

Tuesday, April 18, 2006

Hvad fanden sker der i folke skolen fortiden?

Lærer børn ikke at stave mere? Jeg er ikke 100% perfekt når det kommer til det danske sprog, men hvis børn (og desværre også unge) skriver i skolen og det daglige, som de gør på div. fora, så står det sgu skidt til. Der er mange ting at hidse sig op over når det kommer til deres fejl, men en af de store ting er, at de deler sammensatte ord, som ikke skal deles. Det er uden tvivl det engelske sprog, som har en del af skylden, da mange sammensatte ord deles på engelsk. Men derfor kan man vel for fanden skelne mellem dansk og engelsk. Lærer de det korrekt, men fatter det ikke, eller lærer de det simpelthen forkert?

9 Comments:

  • At 5:49 PM, Blogger Lars said…

    ÅH! Et af mine yndlingsemner mht. påfyldning af hede. En hel tank, tank. Bare til kanten! :-D

    Jeg er fuldstændig enig i det du har skrevet, men vil da lige tilføje at det så absolut ikke kun er børn og unge der har det problem. Jeg har set mange - i mangel af et bedre og mere præcist ord - midaldrende, der hopper lige i på samme måde. Det er satme uhyggeligt at nogle mennesker ikke kan finde ud af at det ikke hedder aktie selskab, men derimod aktieselskab.

    Jeg ved at der findes et website der beskæftiger sig med disse alternative stavemåder. Det findes på www.fiduso.dk.

     
  • At 5:51 PM, Blogger Lars said…

    ...tank, tank? Flot, og så i en tråd om stavning. /me leverer en kindfed til sig selv *KLASK*

     
  • At 5:53 PM, Blogger FlairRocks said…

    Hehe, ja det er farligt med fejl i netop et emne som det her. Men ja, det står jo også skidt til generelt med den voksne del af befolkningen. TV2 Nyhederne havde for et par uger siden et løbende tema om danskernes staveegenskaber. Det var sgu ikke specielt imponerende ting de kom frem til

     
  • At 7:03 PM, Blogger Hans said…

    jamen, så vil jeg da gerne melde mig som en af de dumme der ikke kan finde ud af det. lige hvor mit problem er opstået ved jeg ikke. er blevet testet et hav af gange. er ikke ordblind selvom nogen måske ville tro det. jeg kan fint læse stort set alle tekster og forstå det, men når jeg skal skrive går det galt. men siden jeg er startet i skole igen er det blevet meget, meget bedre. for simplethen forklaret tingene på en måde som jeg forstår. en ting som nutids-r er jeg ikke så god til. men bliver bedre. :) og ret da bare løs på denne post vis i keder jer.

     
  • At 7:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    w.dk 4 life!!!!

    én ting er at sproget udvikler sig, jeg forstår jo ej heller Karen Blixen når hun taler korrekt dansk anno gamle dage, men en helt anden ting er at folk simpelthen ikke er i stand til at formulere sig på en forståelig måde. Til dels pga dybt forvirende ordstillinger, dels pga stavemåder som ikke engang lugter af at være gennemtænkt.
    Og ja lars, det gælder faktisk alle typer mennesker for hvem det skrevne sprog vakler.
    Misforståelser er den anden største grund til konflikter lige efter uvidenhed, men misforståelser kan dog nemmere fjernes :-D

     
  • At 8:07 PM, Blogger FlairRocks said…

    En anden ting er simpel tegnsætning. Mange på f.eks. w.dk (og ja, det var bl.a. inspirationen til emnet) skriver indlæg ud i en køre eller med ... som bindeled i sætningerne så det nærmest blir en stream of consciousness-agtig ting. Jeg gruer for hvis de også skriver sådan i deres skoleafleveringer

     
  • At 8:35 PM, Blogger Hans said…

    .... er noget jeg benytter meget på nettet. men kunne ikke finde på det i skole opgaver. om nogen kan finde på det, skal jeg ikke kunne sige.

     
  • At 8:44 PM, Blogger Lars said…

    @Hans: Det er rart at høre at du - ved officielle opgaver - kigger lidt grundigere efter. Respekt for det.

    Lidt nitpickeri: det hedder skoleopgaver i ét ord :-P

     
  • At 11:01 PM, Anonymous Anonymous said…

    Yir det ser ikke altid lige godt ud da, sålænge jeg dog ikke har direkte problemer med at forstå hvad folk mener, synes jeg det er ligemeget om en eller anden dødsyg bog siger det er forkert, men er der direkte problemer med forståelsen, så er det jo skidt. Tror dog at 50% af mine egne fejl skyldes at jeg sjældent gider læse korektur på forum indlæg

     

Post a Comment

<< Home