The life and times of an anti-social intellectual

Tuesday, March 07, 2006

Ligegyldige facts

Jeg er Sort Sol fan på hyggebasis. Og det var i en tilfældig surfing efter noget med dem, at jeg stødte på deres album fra 1987 med titlen "Everything That Rises Must Converge." Det interessante, for mig, er, at det er titlen på en novellesamling - hvori novellen af samme titlen indgår - af Flannery O'Connor som jeg bl.a. skriver speciale om. Plottet tyknes da det viser sig, at albummet først skulle have heddet "The Violent Bear It Away" som er titlen på O'Connors anden roman fra 1960. Det hele kulminerer idet der udgives en bonus-cd med dén titel i 1997 ifm. udgivelsen af nogle gamle Sort Sol albums. Tilfældigt er det næppe, og jeg ville selvfølgelig gerne vide noget om hvorfor/hvordan Sort Sol har fundet inspiration i O'Connors skriverier. Detektivarbejdet har indtil videre ikke båret frugt, men jeg overlever :-)

Nu vi/jeg taler om O'Connor, så kommer Karl-Heinz Westarp på besøg på Syddansk Universitet på fredag for at snakke om O'Connor's to noveller "Revelation" og "Parker's Back." Det sker under småhyggelige omgivelser som del af min specialevejleder, Jan Gretlunds fag om O'Connor og Madison Jones. Gretlund skal i den første time Westarp snakker selv snakke om en William Faulkner roman andetsteds på Uni. Han spurgte i dag, om jeg vil introducere Westarp på fredag når han nu ikke selv kan være der fra start, og det sagde jeg sføli ja til. Westarp skulle efter sigende være verdens rareste mand - vi får se.

1 Comments:

Post a Comment

<< Home