The life and times of an anti-social intellectual

Sunday, March 21, 2004

Decisions, decisions. Vi nærmer os afslutningen på det 3-årige Bachelorforløb på Uni og det er snart tid til at bestemme hvad der så skal ske de sidste 2 år. Jeg regner ikke med at ville undervise så jeg regner ikke med at tage et sidefag - det er ikke muligt at få job på fx. gymnasiet uden en 2-faglig cand.mag. Engelsk er først blevet rigtig sjovt det sidste års tid og derfor ville jeg hade bare at forlade det bedst som det blev sjovt og spændende. Så lige pt. regner jeg med at køre videre med engelsk efter sommerferien og dermed bestræbe mig på en 1-faglig cand.mag. Jeg er ved at undersøge hvor meget det betyder i andre erhverv om man har 1 eller 2 fag med sig.

En anden mulighed er Amerikanske Studier som er et nyt studie på Syddansk Universitet og idet min interesse er indenfor USA både mht. historie, kultur og litteratur ville dette jo være det perfekte studie...eller ville det? Amerikanske Studier er en såkaldt selvstændig kandidatuddannelse. Dvs. den heller ikke giver adgang til undervisningsfag og er "for sig selv". Tager jeg den og fuldfører bliver jeg Bachelor i engelsk og cand.mag i Amerikanske Studier. Problemet med Am. Studier er at uddannelsen er relativt ny og det er svært at få noget ud af underviserne om hvilke fag der vil blive udbudt. Fokus vil dog være på historie, samfund og kultur og ikke så meget på litteratur (som jeg nok er mest interesseret i).
Så der er altså fordele og ulemper ved det hele og jeg, og mange af mine medstuderende, er ret usikre på hvad vi skal vælge og hvorfor.

Jeg har i dag læst Roy Hoffmans "Almost Family" færdig. Klart en af de bedste bøger jeg har læst dette semester i mit fag om Class in the South. Undervisningen slutter snart og så står den på "forskning" indtil eksamen engang i juni. Jeg har 2 fag dette semester og skal til mundtlig eksamen i det ene og skriftlig i det andet. Jeg bestemmer selv i hvilket fag jeg vil det ene og det andet. Så det bliver skriftlig i Class in the South og mundtlig i Cultural Aspects of America's History and Society.
Ligesom sidste semester er der en områdedel og en emnedel hvor området er hele faget og emnet er vores personlige forskningsområde. I Class-faget bliver mit emne noget om det groteske i sydstaternes fremstilling af 'poor whites' i litteratur og film og i Cultural-faget bliver det en sammenligning af mediernes rolle i Vietnam krigen og Golf krigen (den første af dem i starten af 90'erne).